Ahad, 2 Jun 2002

MAHIR BERBAHASA - HARI BAHASA INGGERIS DI IPTA SABTU

Petikan Utusan Malaysia
13/6/2002
GABUNGAN Majlis Presiden dan Setiausaha Kehormat Kesatuan Universiti/institusi pengajian tinggi awam (IPTA) Malaysia (GAKUM) mengisytiharkan hari Sabtu bekerja setiap bulan sebagai Hari Bahasa Inggeris di semua IPTA.
Presidennya Omar Osman berkata, dengan pengisytiharan itu semua kakitangan sokongan IPTA akan diminta menggunakan bahasa tersebut sebagai bahasa komunikasi pada hari berkenaan.
``Mereka akan diminta menggunakan bahasa itu dalam sebarang urusan sama ada membabitkan pelajar mahupun sesama mereka,'' katanya kepada pemberita di Serdang baru-baru ini.
Beliau berkata, pelaksanaan itu akan dinilai sebagai kajian menentukan tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan kakitangan sokongan.
``Kita akan melihat berapa peratus kakitangan kita yang benar-benar menguasai bahasa berkenaan,'' katanya.
Jika tahapnya tidak memberangsangkan beliau berkata, semua IPTA akan disaran mengadakan kursus bahasa Inggeris kepada kakitangan terlibat untuk tempoh sekali dalam seminggu.
Menurut Omar, usaha mewujudkan Hari Bahasa Inggeris itu dibuat atas kesedaran, kekuatan pengurusan sesebuah universiti banyak bergantung kepada kakitangan sokongan.
``Kelemahan dalam bahasa Inggeris mereka sedikit sebanyak menyumbang kepada kecelaruan pengurusan terutama pada masa ini yang memperlihatkan peningkatan jumlah pelajar asing di IPTA,'' katanya.
Beliau berkata, kakitangan terlibat tidak seharusnya merasa malu untuk menggunakan bahasa berkenaan kerana ia merupakan sumbangan mereka dalam mempertingkatkan imej IPTA masing-masing.
Buat permulaan, kakitangan sokongan Universiti Putra Malaysia (UPM) akan melancarkan Hari Bahasa Inggeris mereka bermula 1 Julai ini.
UPM katanya, mempunyai kira-kira 800 pelajar asing dan mereka akan sentiasa menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa komunikasi dengan warga UPM lain.
``Kakitangan sokongan ini akan berhadapan dengan pelajar-pelajar tersebut setiap masa justeru itu mereka harus menguasai bahasa Inggeris dengan baik,'' tegasnya.
UPM mempunyai kira-kira 2,000 kakitangan sokongan manakala GAKUM mempunyai sebanyak 16,000 ahli di semua IPTA di seluruh negara.
Omar berkata, pelaksanaan Hari Bahasa Inggeris itu telah dipersetujui oleh ahli-ahli GAKUM pada seminarnya yang bertema Peranan Pekerja Ke Arah Globalisasi baru-baru ini.

1 ulasan:

FAST LOAN OFFER whats-App +918929509036 berkata...

Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks